Rabu, 20 Agustus 2008

Kisah Dongeng Dalam Perkahwinan

Kajian mendapati, perkahwinan memberi kelebihan yang sama dalam pelbagai segi kepada lelaki dan perempuan. Lelaki mendapati kesihatan mereka bertambah baik berbanding sebelumnya. Manakala bagi orang perempuan, kelebihan dari sudut kewangan.

Satu kajian yang dibuat oleh profesor sosiologi bernama David Popenoe dari Universiti Rutgers, New Brunswick, New Jersey, Amerika, berkata terdapat beberapa dongengan yang dianggap benar dan menjejaskan kualiti hidup pasangan.

Dongeng-dongeng ini secara langsung meningkatkan rasa curiga terhadap pasangan, menjadikan masing-masing melihat kelemahan berbanding kelebihan pasangan dan mereka secara langsung mengesahkan kebenaran dongengan itu dalam hidup mereka.

David Popenoe yang juga pengarah bersama Projek Perkahwinan Nasional telah melakukan kajian terhadap corak hidup kekeluargaan moden dan telah mengenalpasti beberapa andaian berikut.

Kajian ini menunjukkan memberi informasi kepada pasangan yang ingin saling memikat hati pasangan bagi mengenalpasti apa yang dianggap dongeng dan apa yang dianggap benar dalam hubungan mereka sebelum dan semasa berkahwin.

Dongeng pertama.

“Bercinta untuk tempoh beberapa lama sebelum berkahwin akan membuat kami serasi.”

Kajian David Popenoe mendapati ramai yang berkelakuan dan gelagat seperti suami isteri sebelum berumah tangga menyangka mereka lebih bahagia apabila mendirikan rumahtangga.

Aktiviti-aktiviti itu menurut respon pasangan ialah bagi menyesuaikan diri dan sifat mereka apabila berkahwin kelak.

Hasil yang didapati oleh David Popenoe yang juga penulis sembilan buku buku antaranya Life Without Father: Compelling New Evidence That Fatherhood and Marriage Are Indispensable for the Good of Children dan Society and Promises to Keep: Decline and Renewal of Marriage in America adalah sebaliknya.

Sikap saling sokong menyokong dan mengurus konflik didapati lebih rendah selepas mereka berumah tangga.

Kajian dibuat mendapati pasangan yang mempunyai gelagat seperti ini lebih tinggi peratusnya sikap tidak puas hati terhadap perkahwinan, tidak ada komitmen yang tinggi seperti sebelum berkahwin dan lebih ramai berakhir dengan perpisahan.

Dongeng kedua.

“Kami bahagia kerana nasib.”

Meletakkan kebahagiaan keluarga kepada nasib samalah seperti tidak berbuat apa-apa. Rasa bahagia pasangan datang daripada komitmen dan melihat hidup secara bersama dalam satu kumpulan.

Leo Buscaglia, penulis buku Love berkata cinta adalah perbuatan. Jika kita mahukan cinta, kita bekerja bagi mendapatkanya. Cinta tidak datang dengan hanya duduk menunggu, sesuatu perlu dilakukan.

David Popenoe berkata, komitmen pasangan samalah seperti komitmen apabila membina persahabatan. Masing-masing berkongsi nilai hidup, minat dan kehidupan bersama-sama.

Masing-masing berusaha menjadi magnet diri bagi kekal dalam momentum kehidupan berpasangan yang lebih memuaskan dan menggembirakan.

Melalui kerja keras sesama pasangan dan memberi ruang hidup peribadi agar boleh dikongsi pasangan merupakan formula bahagia dalam keluarga. Masing-masing perlu bekerja jika mahukan sesuatu untuk memenuhi keperluan jiwa mereka.

Dongeng ketiga.

“Anak menjadikan kami lebih akrab, bahagia dan gembira.”

Berlaku keadaan mengelirukan apabila keluarga berhadapan dengan stres dan hubungan suami-isteri menjadi rengang selepas mempunyai anak. Keadaan ini berlaku apabila anak dilihat sebagai faktor keluarga lebih akrab, bahagia dan gembira.

Tetapi sangkaan ini selalu dibiarkan tanpa disusuli dengan tindakan. Biasanya ia berlaku apabila keluarga mula menerima anak pertama. Keadaan ini menurut David Popenoe tidak membawa peratusan penceraian yang tinggi. Sebaliknya ia membawa keadaan biasa sahaja dalam rumah tangga. Tidak ada suasana yang disebut sebagai sparks atau kehangatan rumah tangga.

Suami melihat peranan isteri masih menjadi pemain utama dalam mengendali keluarga. Isteri mula fokus kepada bayi dan mengurangkan tumpuan kepada suami. Kedudukan suami berada di tempat ketiga selepas anak.

Keadaan ini menjadikan suami rengang dengan pasangan. Suami seolah-olah perlu berlumba-lumba dengan si anak bagi mendapatkan perhatian isteri.

Anak tetap menjadi pendorong kebahagiaan keluarga jika fokus terhadap suami tidak menyimpang dan kekal sama.

Dongeng keempat.

“Jika berkahwin, suami saya lebih beruntung berbanding saya.”

Orang perempuan percaya lelaki lebih beruntung dalam perkahwinan. Orang lelaki pula percaya mereka mendapat lebih berbanding apa yang dimiliki pasangan dalam perkahwinan.

Kesan daripada andaian ini, masing-masing merasakan mereka berada dalam keadaan rugi apabila berkahwin. Masing-masing mengandaikan mereka kehilangan sesuatu apabila berkahwin.

Kajian mendapati, perkahwinan memberi kelebihan yang sama dalam pelbagai segi kepada lelaki dan perempuan. Lelaki mendapati kesihatan mereka bertambah baik berbanding sebelumnya. Manakala bagi orang perempuan, kelebihan dari sudut kewangan. Masing-masing mendapat kelebihan dalam sudut berbeza.

Bagi pasangan yang berkahwin lebih 40 tahun sejak tahun 1963, pasangan bernama Sheri dan Bob Stritof melalui segala masam manis perkahwinan. Mereka pernah bercerai selama dua tahun dan kembali mengikat kembali ikatan perkahwinan. Mereka mempunyai empat orang anak. Selama 30 tahun kajian perhubungan pasangan, Sheri dan Bob Stritof menyenaraikan beberapa lagi dongengan tidak berasas dalam perkahwinan.

Sherif dan Bob Stritof yang juga penulis buku The Everything Great Marriage Book menyenaraikan dongeng-dongeng berikut.

Dongeng kelima.

“Kami mesti boleh membaca fikiran satu sama lain setiap masa.”

Meskipun dikatakan pasangan seolah-olah boleh membaca fikiran antara satu sama lain setiap masa, ia tidak bermakna perkara itu berlaku setiap masa. Sebagai individu, lelaki dan perempuan masih mempunyai karakter yang berbeza.

Ada perkara yang perlu disampaikan secara verbal apabila pasangan mengkehendaki sesuatu. Ada pasangan kecewa apabila dirinya tidak difahami dan jangkaan agar si dia dapat membaca fikiranya tidak menjadi. Ada masanya ia berlaku, tetapi ada masanya kita perlu memberitahu.

Dongeng kelima.

“Kami mesti boleh membaca fikiran satu sama lain setiap masa.”

Meskipun dikatakan pasangan seolah-olah boleh membaca fikiran antara satu sama lain setiap masa, ia tidak bermakna perkara itu berlaku setiap masa. Sebagai individu, lelaki dan perempuan masih mempunyai karakter yang berbeza.

Ada perkara yang perlu disampaikan secara verbal apabila pasangan mengkehendaki sesuatu. Ada pasangan kecewa apabila dirinya tidak difahami dan jangkaan agar si dia dapat membaca fikiranya tidak menjadi. Ada masanya ia berlaku, tetapi ada masanya kita perlu memberitahu.

1 komentar

  1. KABAR BAIK!!!

    Nama saya Aris Mia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati, karena ada penipuan di mana-mana, mereka akan mengirim dokumen perjanjian palsu untuk Anda dan mereka akan mengatakan tidak ada pembayaran dimuka, tetapi mereka adalah orang-orang iseng, karena mereka kemudian akan meminta untuk pembayaran biaya lisensi dan biaya transfer, sehingga hati-hati dari mereka penipuan Perusahaan Pinjaman.

    Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial dan putus asa, saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman online. Saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan digunakan teman saya yang merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal disebut Ibu Cynthia, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari Rp800,000,000 (800 juta) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres dan tingkat bunga hanya 2%.

    Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya diterapkan, telah dikirim langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan.

    Karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik, sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan menghubungi dia melalui email nyata: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com dan oleh kasih karunia Allah ia tidak akan pernah mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman jika Anda menuruti perintahnya.

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: ladymia383@gmail.com dan Sety yang memperkenalkan dan bercerita tentang Ibu Cynthia, dia juga mendapat pinjaman baru dari Ibu Cynthia, Anda juga dapat menghubungi dia melalui email-nya: arissetymin@gmail.com sekarang, semua akan saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya bahwa saya kirim langsung ke rekening mereka bulanan.

    Sebuah kata yang cukup untuk bijaksana.

    BalasHapus


Top