Sabtu, 26 Juli 2008

Jaga kebersihan rohani & jasmani

Amalan menjaga kesihatan dan kekuatan jasmani dituntut Islam. Mereka yang memiliki tubuh badan atau jasmani sihat akan dapat melaksanakan tugas dan kewajipan harian dengan baik. Begitu juga rohani dan jiwa sihat mampu menghadapi pelbagai ujian iman. Badan sihat dan iman mantap akan membina akhlak mulia.

Disebutkan dalam al-Quran, Allah menyukai orang yang menjaga kebersihan diri dan persekitaran di mana dia berada. Allah berfirman bermaksud: "Dan Allah mengasihi orang yang bersih." (Surah at-Taubah, ayat 108)

Konsep membersihkan diri meliputi zahir dan batin. Bersih diri secara zahir adalah membersihkan diri daripada perbuatan syirik, khurafat dan tahyul, manakala kebersihan dari segi batin pula ialah menjaga hati dari sifat dengki, riak, sombong serta takbur.

Firman Allah bermaksud: "Sesungguhnya Allah mengasihi orang yang bertaubat dan mengasihi orang yang bersuci." (Surah al-Baqarah, ayat 222)

Sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Jagalah kebersihan dengan segala cara yang dapat kamu lakukan kerana Allah mendirikan Islam di atas kebersihan dan tidaklah masuk syurga kecuali orang menjaga kebersihan." (Hadis riwayat Tabrani)

Islam mengajak umatnya sentiasa menjaga kesihatan tubuh badan serta memeliharanya dengan memakan makanan dan minuman bersih, berzat dan halal. Setiap makanan dan minuman bersih, suci, berzat lagi halal dapat menguatkan ketahanan tubuh badan serta minda hingga dapat melaksanakan ibadah dengan sempurna.

Amalan makan berlebihan mengakibatkan penyakit yang boleh menjejaskan kesihatan. Pakar perubatan dan pemakanan mengakui makanan terlalu banyak akan mendatangkan penyakit.

Allah berfirman bermaksud: "Dan makan dan minumlah kamu, jangan berlebih-lebihan, kerana sesungguhnya Dia (Allah) tidak suka kepada orang yang berlebih-lebihan." (Surah al-A'raf, ayat 31)

Amalan berpuasa cara terbaik menjaga kesihatan tubuh badan. Rasulullah SAW bersabda bermaksud: "Berpuasalah kamu nescaya kamu akan menjadi sihat." (Hadis riwayat Ibnu Sunni dan Abu Naim)

Di samping itu, Islam mengajarkan umatnya berehat pada waktu malam selepas berpenat lelah bekerja dan berusaha mencari nafkah pada waktu siang. Kerehatan seperti tidur penting kerana dapat memberi keseimbangan keperluan tubuh badan mengekalkan tenaga dan tumpuan fikiran.

Menurut kajian dan catatan ahli perubatan, kanser zakar yang berlaku di dunia lebih banyak dialami lelaki bukan Islam kerana tidak membudayakan khitan. Khitan bagi kaum lelaki yang berkahwin dapat mencegah pemindahan virus kanser ke rahim wanita.

Seseorang itu belum dikatakan sihat jika hanya jasmaninya sihat, sedangkan rohaninya tidak. Walaupun keadaan jasmani nampak sihat, tetapi akhlak atau tingkah laku buruk maka belum tentu dikira sihat.

Begitu juga orang yang terlalu menggemari hiburan sia-sia lagi melalaikan sehingga lupa kepada Allah, maka jiwanya tidak dianggap sihat. Allah berfirman bermaksud: "Janganlah kamu turut orang yang Kami lalaikan hatinya daripada mengingati Kami dan mengikut hawa nafsunya dan adalah termasuk perbuatan melampau." (Surah al-Kahf, ayat 28)

Dalam al-Quran banyak ayat penyembuh pelbagai penyakit, di samping cara menghindari segala larangan Allah dengan mengamalkan berzikir, bertasbih, berdoa dan berselawat serta membaca al-Quran atau berdoa.

Ketenangan hati dan jiwa mempunyai pengaruh besar terhadap kesihatan rohani dan jasmani. Firman Allah bermaksud: "Orang beriman dan tenteram hatinya dengan mengingati Allah. Ingatlah bahawa dengan mengingati tenteramlah segala hati." (Surah ar-Ra'd, ayat 29)

0 komentar:

Posting Komentar


Top