Minggu, 15 Juni 2008

Penyakit kulit Ekzema Atopik

PENYAKIT kulit mungkin dianggap tidak berbahaya atau mengancam nyawa. Namun, kehadirannya tetap meresahkan dan membuat berasa tidak selesa sehingga kadang kala menjejaskan emosi.

Situasi ini kerap dialami oleh penghidap ekzema atopik atau dermatitis atopic sejenis penyakit radang kulit yang mencetuskan ruam gatal hingga menyebabkan rasa sakit dan resah.

Penyakit kulit ini boleh menjangkiti sesiapa saja, namun lebih kerap berlaku pada kanak-kanak. Bahkan, mengikut statistik oleh Persatuan Dematologi Malaysia (PDM), lebih 15 hingga 20 peratus kanak-kanak sekolah mengalami ekzema atopik berbanding dua hingga 10 orang dewasa.

Kajian terbaru juga menunjukkan kadar jangkitan ekzema atopik telah bertambah sejak tiga dekad terakhir ini.

Penjagaan kulit kanak-kanak yang mengalami ekzema biasanya satu proses berterusan sehingga mereka dewasa. Selain kesan kesakitan, penyakit ini juga boleh memberi tekanan emosional dan kesan kewangan bukan sahaja ke atas pesakit tetapi juga ahli keluarga, khususnya penjaga.

Presiden PDM, Dr. Allan Yee berkata, secara umumnya, ekzema atopik satu bentuk alergi atau alahan, di mana ia berpunca daripada sistem kekebalan tubuh (imun) yang tidak normal sehingga membawa kepada kepada kerosakan kulit.

Ia adalah suatu keadaan di mana kulit pesakit khususnya kanak-kanak menjadi gatal dan kering.

Malangnya kata beliau, apabila kanak-kanak terasa kulitnya gatal, mereka akan menggaru dan ini merosakkan kulit dan mencetuskan kegatalan semula.

“Kulit yang mengalami ekzema atopik menjadi sangat kering disebabkan kehilangan terlalu banyak kelembapan. Bagaimanapun, ia boleh diuruskan dengan pelbagai rawatan termasuk menggunakan pelembap untuk kulit kering, mengambil steroid bagi mengatasi keradangan dan anti ubat gatal,’’ ujar majlis pelancaran Kempen Kesedaran Ekzema Atopik anjuran PDM di Sunway Piramid, Subang Jaya, Selangor baru-baru ini.

Kulit pesakit atopik ekzema bukan sahaja menjadi kemerah-merahan, tetapi juga bersisik, keras dan tebal terutama di bahagian tangan dan kulit yang berlipat misalnya pada bahagian siku serta lutut.

Kulit mungkin menjadi keras dan melecet atau bernanah akibat jangkitan bakteria.

Sembilan puluh peratus ekzema secara keseluruhan menunjukkan Staphylococcus aureus , iaitu bakteria yang mungkin menyebabkan keradangan.

Terdapat sari gabungan dan salap yang mengandungi satu steroid untuk mengatasi keradangan dan antibiotik untuk menghapuskan Staphylococcus aureus.

Sehingga kini kata Dr. Yee punca ekzema masih tidak diketahui. Jika seorang ahli keluarga mempunyai ekzema, asma atau alahan rinitis (alahan pada debunga), anak mereka ada peluang besar untuk turut mengalaminya.

Sesetengah kanak-kanak yang ada ekzema turut mendapat asma atau alahan rinitis.

Menurut Yee, kulit atopik ekzema yang pecah dan merekah menyebabkan kelembapan meresap keluar.

Selain menggunakan pelembap, steroid untuk keradangan dan antiubat gatal, pesakit boleh mengawal keadaan itu sendiri. Ini termasuk mengurangkan penggunaan cecair pencuci, penghilang bau sepert, kosmetik, debunga dan makanan tertentu.

“Pesakit-pesakit ekzema perlu mengelakkan menggunakan sabun atau mandian berbuih pada kulit mereka kerana ia boleh memburukkan lagi keadaan kulit.

“Sebaliknya, mereka disarankan menggunakan pembersih dan pelembap yang bukan sahaja berfungsi sebagai pelindung tetapi juga pelembap terutama kulit yang alergi,’’ ujar Dr. Yee lagi.

Pesakit turut dinasihatkan untuk berbincang dengan individu yang pakar terutama dalam pengurusan bagi meminimumkan serangan ekzema atopik.

0 komentar:

Posting Komentar


Top