Jumat, 28 Februari 2014

Interview / Mister Fox of FACTORY FOX

'Do shit nobody does'


Marciano Lansu Fox (20), beter bekend als Mister Fox, is de ontwerper van het Nederlandse streetwear label Factory Fox dat is opgericht in 2010. Bloggers als Marky Marc Fashion en Brandon Sniffen lopen met zijn kleding weg en ook de Britse zangeres Ellie Goulding draagt zijn ontwerpen. Wat zijn de successen en valkuilen van deze jonge ondernemer?

“Ik zou mezelf niet zo snel modeontwerper noemen, maar eerder creatieveling. Het is inmiddels vier jaar geleden dat ik Factory Fox heb opgericht. Toen was het nog in een andere vorm. Het idee ontstond in de periode dat ik heel erg geïnspireerd was door Andy Warhol en zijn Factory. Mijn doel was vooral om een soort creatief team te hebben waar ik mee kon samenwerken. Jonge mensen die door middel van mijn kledinglijn hun werk konden laten zien.

Fox startte zijn bedrijf toen hij nog maar zestien was. Vorig jaar werd Factory Fox opnieuw gelanceerd en groeide uit tot een internationaal merk. Een inspirerend verhaal van iemand die in een korte tijd een onderneming tot een groot succes heeft gemaakt.

 “Ik heb mezelf bewezen dat je succesvol kan zijn als je jong bent. Als je dat eenmaal hebt gedaan dan word je al gauw serieuzer genomen.” Maar wat is volgens hem het geheim achter zijn succes?  “De eerste stappen om naamsbekendheid te krijgen is om een merk neer te zetten dat consistent en herkenbaar is. Het is ook steeds belangrijker om goede PR te hebben. Ellie Goulding die mijn kleding droeg heeft Factory Fox een flinke boost gegeven.”

Ontwerpen
“Ik ben heel geïnteresseerd in mode op zich. In wat er gebeurd en waar we naartoe gaan. De ontwikkeling van de wereld, want dat is wat mode is. Het veranderd steeds.

Ik ben in totaal drie maanden met een collectie bezig. Ik maak wel echt een moodboard en ga gewoon wat schetsen. Ik ben er niet fulltime mee bezig, dus dan gaat er tijd overheen en wordt het uiteindelijk iets heel anders.

Het is niet echt een vast plan, maar ik sta altijd open voor samenwerkingen. Dat is het beste wat er is.”

Ondernemen
“Ik heb er nooit over nagedacht om een eigen bedrijf te beginnen. Ik wilde gewoon dingen creëren. Dat ik een bedrijf heb is alleen noodzakelijk, omdat ik belasting moet betalen. Maar inmiddels bevalt het me wel heel goed hoor!

Kwam ik maar uit een ondernemersfamilie! Dat is wel jammer, ik had graag iemand gehad die me had kunnen helpen. Ik heb ook geen ondernemerscursus gevolgd, maar ben wel naar een paar open dagen en presentaties van de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst geweest om de basisinformatie te weten. Ik weet ook niet of het echt nodig is om daarvoor een cursus te volgen.

Het eigen baas zijn heeft heel veel voordelen. Je kan doen wat je zelf wil en wanneer je wil, dat is denk ik het belangrijkste. Het heeft ook nadelen: je bent onzeker over je toekomst en financiën. Een eigen bedrijf hebben is iets dat je moet kunnen. Het is best wel zwaar. Je moet een dikke huid hebben om het vol te houden.”


Hoogtepunt
“Mijn hoogtepunt was de eerste collectie na de relaunch in 2013. De ‘Street Credit’ collectie had een heel sterk lookbook en hele goede publicaties.

Dat Ellie Goulding een t-shirt van het label droeg was heel leuk en goed voor de verkoop. Maar om eerlijk te zijn is ze niet echt het plaatje wat ik in mijn hoofd heb voor iemand die Factory Fox draagt, ze is niet street genoeg. Dit was een typische beginnersfout. Ik heb liever dat meer underground bloggers en kunstenaars mijn kleding dragen, dat zijn de stijliconen van nu.”

Tips & tricks
 “Ik werk intuïtief en heb geen bedrijfsplan. Niet superslim. Tegen jonge ondernemers wil ik dan ook zeggen dat het heel belangrijk is om dat te hebben. Het is heel fijn om te weten waar je over een paar jaar staat met je bedrijf. Mijn tip voor jonge ontwerpers zou zijn om je eigen pad te volgen en origineel en innovatief te zijn, do shit nobody does!”

0 komentar:

Posting Komentar


Top